Rekurzeme.lv ARHĪVS

Sāk krievu muzikālās klasikas ciklu

Iluta Dreimane

2011. gada 4. februāris 15:13

916
Sāk krievu muzikālās klasikas ciklu

Šodien, 4. februārī, pulksten 19 Liepājas Latviešu biedrības namā ar Pētera Čaikovska mūzikas koncertu atklās ciklu “Krievu klasikas virsotnes”. Līdz sezonas beigām tajā skanēs trīs Liepājas simfoniskā orķestra koncerti.

Koncertā “Čaikovskis” šodien pie Liepājas Simfoniskā orķestra (LSO) diriģenta pults stāsies pasaules klases mākslinieks Gintars Rinkevičs. Klausītāji varēs baudīt trīs kompozīcijas – Stīgu serenādi, Tatjanas vēstules skatu no operas “Jevgēņijs Oņegins” un Sesto simfoniju, kuras pirmatskaņojums notika deviņas dienas pirms komponista nāves.

Tatjanas tēlā iejutīsies Latvijas Nacionālās operas soliste soprāns Liene Kinča, kura līdz ar Atvaru Lakstīgalu šogad nominēta “Lielajai Mūzikas balvai” par spilgtāko debiju. Dziedātājai, kura koncertē Latvijā aptuveni reizi mēnesī, jo profesionālais ceļš aizvedis tālāk pasaulē, uzstāšanās Liepājā būs īpaša. L. Kinča pirmo reizi mūžā ieradusies Liepājā un pirmo reizi sadarbojas ar LSO.

Šī būšot lieliska iespēja pārbaudīt spēkus krievu mūzikā, jo solistes ierastais ampluā ir itāļu opermūzika. Uz jautājumu, kad uzstāšanās sarežģītāka – koncertā vai operā, soliste atbild – tomēr koncertā. “Izrādē tu esi tēlā, bet koncertā jābūt pastiprinātai uzmanībai gan uz diriģentu, gan publiku. Koncerts prasa stiprākus nervus.”

Vaicāta, ar ko viņas atveidotā Tatjana atšķirsies no citām dzirdētajām, dziedātāja iesmejas: “Ar akcentu! Slikti zinu krievu valodu – ar to nelepojos, bet darīšu, ko varēšu.” Krievu valoda esot grūtāka nekā itāļu, turklāt vēstules ainas pamatā ir Aleksandra Puškina teksts. Itāļu opermūzikā teksta ir maz, šī iemesla dēļ krievu mūzika ir grūtāk izpildāma nekā belcanto, uzskata L. Kinča.  

“Kā jau visiem darbiem, kas ir bieži atskaņoti, ir zināmi stereotipi. Izpildījuma manierē es īpaši oriģināla nebūšu. Maestro Rinkēvičs ļoti seko interpretācijai, lai tā būtu tāda, kā ierakstīts notīs,” atklāj dziedātāja.

Runājot par stereotipiem, diriģentam G. Rinkevičam ir savs viedoklis. “Ko nozīmē stereotipi un lauzt vai nelauzt tos? Katram mūziķim ir sava interpretācija. Tik krasas robežas, kur beidzas stereotips un kur sākas tā laušana, nav.”
 
G. Rinkevičs sadarbojies ar daudziem orķestriem visā pasaulē. Liepājā iepriekš viņš muzicējis tikai reizi 90. gadu vidū vasaras koncertā. Diriģents atzīst – ir priecīgs tikties ar LSO, kolektīvs atstājis labu iespaidu. “Protams, katrā simfoniskajā orķestrī ir kādas spēcīgās un vājās vietas, taču kopumā tas ir augsti profesionāls muzikālais kolektīvs.”

Viņam ir gandarījums arī par iespēju diriģēt P. Čaikovska skaņdarbus. “Tā ir mūzika, ko labi zinu un mīlu, kas man ir ļoti tuva. Man šķiet, es varu to diriģēt,” pasmaida G. Rinkevičs. Diriģents uzskata – P. Čaikovska mūziku kaut reizi mūžā dzirdējis katrs. “Ja reiz cilvēks nāk uz koncertu, viņš varbūt konkrēti pat nezina, kas skanēs, taču zina, ka Čaikovskim ir ģeniāla mūzika. Klausītāji jebkurā gadījumā būs apmierināti.”  


Koncerti ciklā “Krievu klasikas virsotnes”:
4. februārī “Čaikovskis” (diriģents Gintars Rinkevičs)
25. februārī “Ziemas sapņi” (dir. Marks Kadins)
28. aprīlī “Simfoniskās dejas” (dir. Atvars Lakstīgala)