Rekurzeme.lv ARHĪVS

Aizputes vidusskolēni: Kabatas nauda iemāca būt atbildīgākiem

ReKurZeme, portāls

2013. gada 4. aprīlis 11:12

456
Aizputes vidusskolēni: Kabatas nauda iemāca būt atbildīgākiem

Aizputes vidusskolas 12.a klases skolēni skolotājas Ērikas Grāmatnieces vadībā ir sekmīgi startējuši Swedbank Privātpersonu finanšu institūta organizētajā ikgadējā skolēnu pētniecisko un radošo darbu konkursā "Jaunais finanšu eksperts 2013" un piedalījušies pētījuma veikšanā par jauniešu attiecībām ar naudu.

Lai savāktu datus pētījumam, Aizputes skolēni kopā ar teju 900 citiem saviem vienaudžiem no 42 Latvijas skolām apsekoja vairāk nekā 5600 jauniešu un 3600 vecāku paradumus un uzskatus naudas lietās. Pētījums par jauniešu attiecībām ar naudu parāda vecāku lielo nozīmi jauniešu izglītošanā finanšu jautājumos.

Vienlaikus vairākas novērotās likumsakarības jauniešu rīcībā ar kabatas naudu liek secināt, ka ar vecāku piemēru vien ir par maz un personīgo finanšu plānošanai jārod vieta arī skolu programmās.

"Kabatas nauda ir būtiska, jo tā iemāca plānot izdevumus un veidot uzkrājumus, kā arī spēj pieradināt jaunieti patstāvīgai dzīvei. Ar kabatas naudas palīdzību jaunieši kļūst atbildīgāki par saviem tēriņiem un rīcību. Tā ir labas pieredzes pamats naudas izlietošanā turpmākajai patstāvīgajai dzīvei" – šis ir viens no Aizputes vidusskolēnu secinājumiem, kas iegūts, analizējot aptaujāto 162 jauniešu un 59 vecāku viedokļus un prasmes personīgo finanšu pārvaldīšanas jautājumos.

"Vienlaikus dodot iespēju gūt pētnieciska darba rakstīšanas pieredzi, mūsu mērķis bija aicināt jauniešus domāt, saskatīt dažādas ar naudas jautājumiem saistītas cēloņsakarības un analizēt tās. Mūsuprāt, pašu jauniešu izdarītie secinājumi veido noturīgu zināšanu pamatu un attīsta skolēnos spēju kritiski domāt – prasmi, kas ir pamatā veiksmīgai personīgo finanšu vadīšanai," par jauniešu paveikto gandarīta ir Swedbank Privātpersonu finanšu institūta direktore Adriāna Kauliņa.

Šobrīd 20 labāko pētniecisko darbu autori – klašu kolektīvi konkursa nākamajai kārtai izstrādā radošo darbu vidējās izglītības iestāžu mācību satura papildināšanai ar personīgā budžeta plānošanas tēmu. Šī gada 25.aprīlī tiks paziņoti konkursa 2.kārtas 5 labākie darbi, kas 10.maijā savus darbus prezentēs konkursa fināla konferencē Rīgā.

"Kabatas nauda ir jauniešu pirmā pieredze savu finanšu plānošanā, kas kopā ar ģimenē gūto pieredzi veido jaunā cilvēka uzskatu sistēmu par pareizāko rīcību ar naudu. Tāpēc šī pētījuma uzmanības lokā ir skolēnu iesaistīšana ģimenes budžeta plānošanā un viņu rīcība ar savu kabatas naudu", atklāj Swedbank Privātpersonu finanšu institūta direktore Adriāna Kauliņa.

Latvijas skolēnu veiktā pētījumā par jauniešu attiecībām ar naudu secināts, ka 70% bērnu savus vecākus uzskata par paraugu naudas lietās, un nākotnē plāno ar naudu rīkoties tieši tāpat vai līdzīgi.

Arī veids, cik bieži un regulāri vecāki piešķir kabatas naudu, veicina vai kavē bērna finanšu prasmju attīstību un patstāvību lēmumu pieņemšanā naudas lietās. Pētījums parāda, ka 40% ģimeņu kabatas naudu saviem vidusskolas vecuma bērniem dod reizi nedēļā, 20% - pāris reizes nedēļā un 24% - teju katru dienu.

Svarīgākās mācības par naudu apgūstamas, iesaistot bērnu ģimenes budžeta plānošanā. Runājot par naudas jautājumiem ģimenē, bērnam tiek dota iespēja sekot tam, kā nauda tiek nopelnīta, cik daudziem dažādiem mērķiem tā tiek tērēta, kā arī nodemonstrē finanšu mērķu nospraušanu un sasniegšanu.

Diemžēl ģimenē gūtā pieredze vien nenodrošinās bērniem stabilas prasmes veiksmīgi rīkoties ar savu naudu. Pirmkārt, pašu vecāku prasmes ģimenes budžeta plānošanā ir pilnveidojamas. Otrkārt, pētījums parāda, ka kabatas nauda vidusskolas vecuma bērniem tiek piešķirta pārāk bieži un iztrūkst stingras vienošanās par ikmēneša summas lielumu, lai kabatas nauda būtu labs audzināšanas līdzeklis. Treškārt, tikai 23% ģimeņu bērni tiek regulāri iesaistīti ģimenes ienākumu un izdevumu plānošanā.

Tāpēc personīgo finanšu plānošanai būtu jārod patstāvīga vieta arī skolu programmās. Skolas uzdevums ir ne tikai papildināt ģimenē apgūto, bet nereti arī labot mantotos aplamos rīcības paraugus.

Swedbank Privātpersonu finanšu institūts ir no bankas neatkarīga struktūrvienība, kas, balstoties uz ilggadēju pieredzi, sekmē iedzīvotāju finanšu prasmju un zināšanu attīstību. Institūts regulāri skaidro sabiedrībai dažādus ar naudu un ģimenes budžeta plānošanu saistītus jautājumus, veic pētījumus un līdzdarbojas atsevišķu valsts politikas jautājumu izstrādāšanā.