Rekurzeme.lv ARHĪVS

Grobiņā un Kalētos pētīs, kā labāk sešgadniekiem uzsākt skolas gaitas

Iluta Dreimane

2010. gada 27. jūlijs 15:13

2465
Grobiņā un Kalētos pētīs, kā labāk sešgadniekiem uzsākt skolas gaitas

Šoruden 35 Latvijas izglītības iestādēs sāksies sešgadīgo bērnu skolas mācību programmas izmēģinājums, tajā piedalīsies arī Grobiņas vidusskolas un Kalētu pamatskolas kolektīvs.

 Jau labu laiku virmo diskusija par to, vai sešgadīgajiem bērniem būtu vai nebūtu jāsēžas skolas solā un jākļūst par pirmās klases skolēniem. Lai praksē pārbaudītu šo ideju, pēc Valsts izglītības satura centra (VISC) iniciatīvas pedagogi praktiķi un augstskolu mācībspēki izveidojuši īpašu programmu, kuru nākamajā mācību gadā nodos izmēģināšanai izglītības iestādēs dažādos Latvijas reģionos, stāsta VISC Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītājs Imants Vasmanis. Taču bērni, kuru vecāki piekrituši izmēģinājumam, šogad nekļūs par skolēniem – viņi apgūs līdzīgu programmu kā citi sešgadnieki, taču atsevišķi jautājumi tiks skatīti padziļināti.
 
Sešus gadus veco bērnu skolas mācību programmas izmēģinājumam izglītības iestādes pieteicās pēc sava iniciatīvas, atsaucība bijusi liela, secina I. Vasmanis. Sākotnēji plānots, ka projektā iesaistīsies 20 skolas, taču, ņemot vērā lielo atsaucību, VISC speciālisti nolēmuši, ka pilotprojektā tiks iesaistītas visas izglītības iestādes, kuras to vēlas. Skolas izraudzītas tā, lai veidotos Latvijas modelis – tās būs izglītības iestādes gan laukos, gan pilsētās, mazākumtautību skolas, izglītības iestādes, kur mācās bērni ar speciālām vajadzībām, kā arī bērni, kas iepriekš nav apmeklējuši bērnudārzu.

Ir izveidotas divas skolu grupas – izmēģinājumskolas un līdzdalības skolas. 22 izmēģinājumskolās veiks sešgadīgo bērnu visu mācību satura dokumentu projektu un mācību līdzekļu izmēģināšanu, lai iegūtu daudzveidīgus, ticamus un detalizētus datus, novērtētu šo materiālu kvalitāti un izteiktu priekšlikumus to pilnveidei.

Par projekta līdzdalības skolām apstiprinātas 13 izglītības iestādes – tajās praksē izmēģinās atsevišķas mācību metodes, nodarbību paraugus, mācību līdzekļus un citus materiālus, skaidro VISC speciālisti.

Pēc projekta izmēģinājuma tiks vērtēti un analizēti tā rezultāti, taču tas vēl nenozīmē, ka tūdaļ sekos politisks lēmums, kas paredzēs bērniem mācības skolā uzsākt sešu gadu vecumā, uzsver I. Vasmanis. Izmēģinājuma mērķis ir cits. Līdzšinējā praksē tieši pārejas posms no pirmsskolas uz sākumskolu ir viens no neskaidrākajiem jautājumiem, norāda VISC speciālists. Nereti bērnu zināšanas un prasmes šajā posmā nav salīdzināmas, dažādās izglītības iestādēs prasības ļoti atšķiras, noskaidrots Daugavpils Universitātē veiktajā pētījumā. Programmas aprobācija ļautu sistēmu sakārtot, uzlabot bērnu sagatavošanu skolai, skaidro I. Vasmanis. Izmēģinājuma gaitā varētu noskaidrot, kādas korekcijas programmā nepieciešamas, to varētu pilnveidot.

Gan Grobiņā, gan Kalētos iespēju iesaistīties programmas aprobācijā vērtē atzinīgi. Galvenokārt abās skolās cer uz to, ka viņu viedoklī ieklausīsies, ja “paši uz savas ādas” būs pārliecinājušies, kā ideja par mācību uzsākšanu sešu gadu vecumā ietekmē bērnus, apliecina abu skolu vadītājas. Gan Grobiņas vidusskolā, gan Kalētu pamatskolā aptaujāti skolēnu vecāki, viņiem izskaidroti programmas izmēģinājuma mērķi, viņiem iebildumu pret iesaistīšanos pilotprojektā neesot, stāsta direktores.

Pedagogi neatbalsta ideju, ka vajag reformu reformas pēc, tāpēc kalētnieki priecājas par iespēju pārliecināties, vai doma padarīt sešgadniekus par skolēniem ir dzīvotspējīga, sava kolektīva nostāju izklāsta Kalētu pamatskolas direktore Agrita Purviņa. Kalētos bērnudārza sadarbība ar skolu ir laba, bērni sākumskolai tiek sagatavoti veiksmīgi – darbā diez vai kas daudz mainīsies, ja sešgadniekus nosauks par pirmklasniekiem. Varbūt projekta gaitā izdosies pierādīt pat to, ka šāda reforma nemaz nav nepieciešama, spriež direktore.

Vairāk lasiet laikraksta “Kursas Laiks" rītdienas, 28. jūlija, numurā