Rekurzeme.lv ARHĪVS

FOTO: Liepājas ostā turpinās vērienīgi padziļināšanas darbi

Ita Cērmane

2010. gada 19. jūlijs 00:47

1004
FOTO: Liepājas ostā turpinās vērienīgi padziļināšanas darbi

Liepājas ostā rosās trīs spēkavīri – zemes sūcēji “Mellina” un „Lange Wapper”, kam 15. jūlijā pievienojās zemes smēlējs “Pinocchio”. Kompānija “Dredging International N.V.” turpina ostas padziļināšanas darbus.

Pagājušā gada novembrī aizsākās Liepājas ostas padziļināšana – transporta nozares projekts, kura mērķis ir uzlabot un sakārtot ostas infrastruktūru. Papildu mērķis ir kuģošanas drošības uzlabošana ostā, nodrošinot maksimāli drošu kuģu piekļuvi ostai no jūras puses.

Iepazīšanās
16. jūlijā masu medijiem bija iespēja iepazīt spēkavīrus. Gan zemes sūcējus “Mellina” un “Lange Wapper”, gan vienu no pasaulē lielākajiem grunts smēlējiem – 60 metru garo un 18 metru plato zemes racēju “Pinocchio”.

Liepājas SEZ pārvaldes Investīciju un mārketinga daļas vadītājs Ivo Koliņš, kurš ir arī ostas padziļināšanas projekta vadītājs, pastāstīja, ka lielākais zemes sūcējs “Lange Wapper” savā vēderā spēj uzņemt 13 700 kubikmetru grunts un tā ūdens izspaids ir ap 22 tūkstošiem tonnu. Viens sūcēja darba cikls atkarīgs no grunts – smilts vai akmeņi. Sūkšana ilgst divas līdz sešas stundas, un tā ietver grunts nostādināšanu tilpnē. Vēl aptuveni pusotra stunda nepieciešama uzsūktās grunts nogādāšanai uz izbēršanas vietu un izgāšanai – pa pusstundai ceļam turp un atpakaļ, kā arī izlādēšanai. Līdz ar to viens pilns cikls ilgst aptuveni četras līdz sešas stundas.

Patlaban uz sūcēja strādā 29 cilvēki. Parasti komanda sastāv no 25 vīriem, taču nu tā par četriem vīriem lielāka, ko tiek veikti kuģa krāsošanas darbi. Tā kā ostas padziļināšana notiek augu diennakti, remontdarbi rit paralēli tiešajiem pienākumiem.

Pagājušajā ceturtdienā sūcējiem pievienojās milzenis “Pinocchio”. Arī racējs strādā nepārtraukti. Lielgabarītnieka kausa ietilpība ir 21 kubikmetrs. “Tikpat, cik standarta dzīvokļa virtuve,” smej I. Koliņš. “Pinocchio” ir 48 metru garas kājas, ar kurām tas atspiežas jūras dibenā. Tas arī ir maksimālais dziļums, kādā racējs spēj strādāt. Ar kausu tas grābj grunti un pilda baržā, kas spēj uzņemt 2700 kubikmetrus grunts. Tad tā dodas uz izgāztuvi. Gan baržas, gan racēja komandā ir seši cilvēki, kas ir pa 12 stundām mainās.

Izrakto grunti nogādā jūras izgāztuvē, kas atrodas aptuveni 3 kilometrus no ostas iepretim Šķēdei. Šī vieta izvēlēta pēc vairākiem parametriem: lai būtu pietiekošs dziļums, neietu kuģu ceļi un tiktu nodarīts minimāls kaitējums zivju resursiem. Izvērtēšanu veikuši hidrogrāfi un Vides pārvaldes speciālisti.

Iekļausies termiņā
Viegli neklājas, jo grunts ir smaga, akmeņaina. Taču kompānijas “Dredging International N.V.” pārstāvji nesūdzas, jo bijuši tam gatavi. Viņiem ir pieredze un iegādāta jaudīgāka tehnika.

Lai gan projekta izpildes beigu termiņš ir 2012. gada 31. jūlijs, cer, ka ostas padziļināšanu izdosies pabeigt jau 2011. gada septembrī. I. Koliņš skaidro, ka aizkavēšanos radīja pērnā ziema, kad laika posmā no decembra sākuma līdz aprīlim ostas padziļināšanas darbus nācās pārtraukt. Tomēr kavēšanās projektu nav sadārdzinājusi, jo rezerves bijušas paredzētas. “Pašlaik paveikti 23 līdz 24 procenti no kopējā apjoma,” stāsta I. Koliņš.  

Kuģu ceļs tiks padziļināts no pašreizējiem 11 metriem līdz 12,5 metriem, brīvostas rajona akvatorija - no pašreizējiem 10,5 metriem līdz 12 metriem. Pavisam plānots izsmelt 5,2 miljonus tonnu grunts.

“Pinocchio” ķersies arī pie ostas vārtos esošās baržas vraka. Ir veikta vraka izpēte. Visticamāk, barža ražota pirms Otrā Pasaules kara, kas, iespējams, uzspridzināta, jo atsevišķas liellaivas detaļas atrastas pat 13 metru dziļumā. Vraku iecerēts izcelt nākamā gada pavasarī.

Ar Eiropas svētību
I. Koliņš skaidro, ka uzlabotā ostas infrastruktūra ļaus samazināt ostu apmeklējošo kuģu izmaksas, palielinot lieltonnāžas kuģu kravnesības noslodzi un mazinot kuģu dīkstāvju izmaksas nelabvēlīgu laika apstākļu gadījumā.
 
Pēdējie nozīmīgie Liepājas ostas padziļināšanas darbi tika veikti 1999. gadā, kad ostu padziļināja vidēji par 1,5 metriem - līdz 11 metriem. Arī toreiz padziļināšanas darbus veica "Dredging International N.V.".

Projekta kopējās izmaksas ir 22,3 miljoni latu, no kuriem 74,5% - ES Kohēzijas fonda finansējums, 19,6% - Latvijas valsts budžeta finansējums un 5,9% - Liepājas SEZ pārvaldes finansējums.