Rekurzeme.lv ARHĪVS

Liepājā uzstādītajā taktilajā kartē atrod kļūdas

Inga Ozola, Latvijas Radio

2013. gada 9. oktobris 08:02

107
Liepājā uzstādītajā taktilajā kartē atrod kļūdas

Liepāja ir viena no pilsētām Latvijā, kur mērķtiecīgi attīsta vides pieejamību cilvēkiem ar redzes traucējumiem. Taču šajā procesā gadījusies kļūme - kāds cilvēks ar redzes traucējumiem, lasot Braila rakstu, atradis kļūdas jaunajā taktilajā kartē, kas uzstādīta Jūrmalas parkā. Projekta īstenotāji nenoliedz, ka dažas nenozīmīgas kļūdas ieviesušās kartes veidošanas procesā, bet lielāko postu nodarījuši vandāļi, kuri Braila rakstu mēģinājuši noplēst, vēsta Latvijas Radio.

Gunārs Gūža ir 1. grupas redzes invalīds. Viņš uzskata, ka šādas kļūdas jaunā projektā, kur ieguldīti lieli finanšu līdzekļi, nebūtu pieļaujamas. Taktilo karti Liepājā uzstādīja šajā vasarā. Karte sniedz priekšstatu vājredzīgam un neredzīgam cilvēkam par Jūrmalas parkā atrodamajiem objektiem. To, ka Braila rakstā trūkst ar roku sataustāmie nelielie punktiņi, apliecina Liepājas neredzīgo biedrības pārstāvis Aigars Bušs:

"Braila raksts sastāv no pumpiņām – punktiņiem. Kartē šie punktiņi ir iestrādāti iekšā. Vandāļi tos ir vienkārši izrāvuši."

Lai kādas arī nebūtu šīs kļūdas, cilvēks ar redzes traucējumiem, kurš prot lasīt Braila rakstā, tekstu varēšot saprast arī šādā izpildījumā, spriež Aigars Bušs. Kļūdas ieviesušās arī veidojot pašu karti, taču tās esot maznozīmīgas, turklāt vietējam uzņēmējam tas esot bijis pirmais mēģinājums īstenot šādu projektu.

Kāpēc šādus objektus ir sarežģīti izveidot, skaidro Liepājas Neredzīgo biedrības vadītājs Māris Ceirulis: "Paši braucām, skatījāmies, lai apakšā būtu šis kontrasts, lai virspusē varētu dabūt reljefu. Nav izstrādāti arī apzīmējumi, kā taktilām kartēm apzīmēt zāli, kokus, vadlīnijas utt. Mēs to visu paši domājām, skatījāmies orientēšanās kartēs. Šis ir vēl liels priekšdarbs. Mēs Liepājā esam vieni no pirmajiem Latvijā, kas uzstāda šādas taktilās āra kartes. Ir viens taktilais modulis Kuldīgā bez Braila raksta. Siguldā arī atliets modulis, kur arī mēs konsultējām, Siguldas pilsdrupās, arī bez Braila raksta."

Jūrmalas parkā taktilajā kartē redzīgi cilvēki informāciju var lasīt angļu un latviešu valodā, bet cilvēkiem ar redzes traucējumiem pieejams Braila raksts tikai latviešu valodā. Lai Braila rakstā uzrakstītu vēl angļu valodā, lai tas būtu pieejams arī ārvalstu tūristiem, kartes izmēram būtu jābūt iespaidīgam, skaidro projekta idejas autori.

Liepāja jau daudzu gadu garumā ievieš universālo dizainu, kas ļauj orientēties vidē cilvēkiem ar redzes traucējumiem. Viens no tiem ir īpašas vadlīnijas, kas tiek iestrādātas projektos, kur pilsētā atjauno ietves un izbūvē veloceliņus. Rievas, ko var sataustīt cilvēks ar balto spieķi, šobrīd jau ir pieejams daudzviet pilsētā, taču ne visur tās sevi attaisno, uzskata Gunārs Gūža, rādot konkrētu piemēru Liepājas autoostā, kur nesen veikta rekonstrukcija: "Tur ir tramvaja pietura. Es nāku no tramvaja pieturas, man jātiek uz staciju nopirkt biļeti. Es eju...viss te kaut kur izbeidzas. Te eju...viss atkal izbeidzas. Kur iet tālāk? Stabs priekšā..."

Liepājas autoostas risinājums neapmierina arī pasažieri, kura pamana kungu ar balto spieķi un to, kā viņš mēģina atrast ceļu uz staciju: "Tur tiešam ir tā - nevar uz šejieni tikt. Tur brauc autobusi. Ja autobuss ieskrējies, pat  redzīgs tur pāri nevar tikt. Slikti, man nepatīk."

To, ka visos projektos universālo dizainu neizdodas ieviest simtprocentīgi, atzīst arī Māris Ceirulis, jo katra situācija ir atšķirīga,un bieži vien nākas skaidroties ar būvniekiem un meklēt risinājumus, ne vienmēr veiksmīgus. Tā  noticis arī atoostā ar granītā iestrādātām metāla vadlīnijām, kuras gandrīz nefunkcionē: "Daļēji, jā, bet tas nav labākais risinājums, bet par pārējām vadlīnijām... Noteikti, tas ir ļoti svarīgi, kāda neredzīga meitenīte no Rēzeknes, kura baidās mammai roku palaist vaļā, droši staigājusi pa šīm vadlīnijām. Viņa nebaidījās un gāja."

Māris Ceirulis skaidro, ka vienlaicīgi visā pilsētā ielas nerenovēs, tāpēc vadlīniju ieviešana būs pakāpenisks process. Lai izpētītu šos ceļus, vēlams tos iepazīt kopā ar saviem pavadoņiem.

Izskan arī pārmetumi, ka Liepājā, izbūvējot jauno tramvaja līniju, kas atrodas netālu no Neredzīgo biedrības, nav uzstādīti skaņas luksofori, kādi sastopami vairākās pilsētās vietās. Arī šajā projektā sākotnēji šāds risinājums nebija plānots, taču Neredzīgo biedrība sola, ka sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm vismaz centrālajā krustojumā skaņas signālu uzliks. Jāpiebilst, ka 2013. gadā starptautiskajā konkursā «EDEN» Liepāja uzvarēja un ieguva titulu «Eiropas izcilākais tūrisma galamērķis Latvijā». 2013. gada «EDEN» projekta konkursa tēma ir «pieejams tūrisms» jeb tūrisms cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.