Rekurzeme.lv ARHĪVS

Pamatā vērtē skeptiski

Rekurzeme

2014. gada 18. janvāris 09:42

462
Pamatā vērtē skeptiski

Kā ziņots, Latvijā skolās plāno ieviest piekto obligāto eksāmenu ķīmijā un fizikā. "Kursas Laiks" vaicāja, ko par to domā vairāki mūsupuses izglītības jomas speciālisti.

AINA JAKOVĻEVA,
PĀVILOSTAS VIDUSSKOLAS DIREKTORES VIETNIECE MĀCĪBU DARBĀ


Nevajag visiem obligātu eksāmenu. Ķīmijas eksāmenu mums pēdējos gadus nav kārtojuši, bet fizikas eksāmenu gan katru gadu kāds kārto. Šie eksāmeni jāatstāj kā izvēles. Nez vai šāds obligātais eksāmens piesaistīs skolēnus eksaktajām zinātnēm? Diez vai. Pirmā un galvenā problēma ir skolotāji. Dabūt speciālistus uz mazajām skolām ir ļoti grūti. Fizikas skolotāja mums ir uz vietas, bet ķīmijas skolotāja brauc no Gramzdas. Un skolotāji braucēji nav tas pats, kas skolotāji uz vietas. Bērni nevar ikdienā pieiet klāt un pajautāt. Esmu novērojusi, ka fizikas skolotāji paliek ar vien vecāki un sirmākām galvām. Nesaskatu jēgu šos eksāmenus ieviest kā obligātus, kā izvēles – jā. Matemātika jau ir obligāts eksāmens, bet visi nav arī matemātiķi. Tie, kas šogad beigs 9. klasi it kā būs pirmie, kam šo eksāmenu būs jākārto, bet vēl jau trīs gadi līdz tam un, zinot mūsu izglītības sistēmu, viss vēl var mainīties.


GUNTA VĪDNERE,
AIZPUTES VIDUSSKOLAS DIREKTORE


Mēs esam pret šo eksāmenu, jo tam nav pamatojuma. Ja nepieciešams vēl kāds eksāmens, tad labāk Latvijas vēsturē. Fizikas, ķīmijas eksāmens ir vajadzīgs tiem, kas plāno mācīties šai virzienā un tie arī izvēlas to kārtot jau tagad. Uzlikt visiem kā obligātu, tas nav pareizi. Līdz ar to var samazināties vidusskolēnu skaits. Latvijas vēstures eksāmenam turpretī būtu loģiskāks pamatojums – paplašināts redzesloks, paaugstināts kultūrvēstures līmenis un tā ir lieta, kas jāzina katram. Mūsu vidusskolā nemaz nav humanitārā virziena klase vidusskolā, bet ir matemātikas fizikas novirziena un tie, kam vajag šo eksāmenu, arī kārto.”


EGILS JUCEVIČS,
FIZIKAS SKOLOTĀJS GROBIŅAS ĢIMNĀZIJĀ UN DRAUDZĪGĀ AICINĀJUMA LIEPĀJAS PILSĒTAS 5. VIDUSSKOLĀ


Šim jautājumam ir vairāki aspekti. Pirmkārt, ja ne tagadējo bērnu vecāki, tad viņu vecvecāki kārtoja obligāto eksāmenu fizikā un visi ir palikuši dzīvi. Tas nav genocīds pret skolēniem. Otrkārt, ideju pacēla nevis mācībspēki, bet gan uzņēmēji, kuriem bija acīmredzami fakti, ka trūkst darbinieki, kuriem būtu attiecīgās zināšanas. Ir lietas, ko var darīt neprotot lasīt dzeju, bet ir lietas, kur bez fizikas, ķīmijas nekādi nevar. Padziļinātas zināšanas par fiziku trūkst ne tikai pie mums, bet, piemēram, arī Libērijā tehniskajās fakultātēs no 1000 pretendentiem neviens nevarēja nokārtot fizikas pārbaudījumus. Pie mums nav tik traki, bet tendence ir.
Manas domas ir, ka šis eksāmens ir vajadzīgs, bet nevajag sasteigt un sākt ar skolām, kur tiešām māca fiziku un ķīmiju kā atsevišķus priekšmetus. Viss jādara pārdomāti, nevis kā ierasts pie mums, jo šobrīd skolēnos jūtama klusa panika. Bet arī matemātiku māca visiem un visi kārto eksāmenu. Nu frizierskolās bez fizikas varētu iztikt, bet metālapstrādē tas ir jāprot. Šobrīd ir pārprodukcijas ar psihologiem, sociālajiem antropologiem un citām humanitārajām profesijām, kad pēc studiju beigšanas jāsēž kasē, jo nav kur strādāt. Būtu jau labi, ja mums skolās būtu psihologi, lai bērni var savest savas galvas kārtībā, bet mēs to nevaram atļauties. Un Eiropā atpazīstami mēs esam tieši ar panākumiem ķīmijā, bioloģijā, fizikā. Eksāmenu vajag!


KĀRLIS FRICSONS,
CĪRAVAS PROFESIONĀLĀS VIDUSSKOLAS DIREKTORS


Profesionālajās vidusskolās nav nepieciešams, jo mēs gatavojam jauniešus darba tirgum un manā uztverē šāds obligātais eksāmens ir aplams. No mūsu skolas vien daži iet uz augstskolām, protams, viņiem nedrīkst šo ceļu liegt un ir jābūt izvēles iespējai kārtot šo eksāmenu, bet visiem obligāti nevajag. Tam ir vajadzīgi papildus resursi, tas ir lieks stress audzēkņiem. Ir tā, ka pie mums nāk mācīties audzēkņi ar zemāku izglītības līmeni un prasīt, lai viņi kārto to pašu eksāmenu ko ģimnāzijas un vidusskolas audzēkņi, nevar. Šos skolēnus nevar salīdzināt. Vienā seminārā runājam, ka jāvelta vairāk laika praktiskām nodarbībām, un te no otras puses paziņo par šādu eksāmenu, kam jāspēj sagatavoties. Tas nozīmē, ka laiks tiks atņemts praktiskajām nodarbībām.
Esmu par to, ka šāds eksāmens ir vidusskolās un ģimnāzijās, jo tur mācās tie, kas plāno doties uz augstskolām, bet pārējiem to jāatstāj kā izvēles eksāmenu. Arī mums ir audzēkņi, kas izvēlas to kārtot un izdara gana sekmīgi.