Rekurzeme.lv ARHĪVS

Pētījums: Sieviešu īpatsvars uzņēmējdarbībā palielinās

LETA

2014. gada 7. marts 11:21

254
Pētījums: Sieviešu īpatsvars uzņēmējdarbībā palielinās

Sieviešu īpatsvars uzņēmējdarbībā turpina palielināties, liecina SIA "Firmas.lv" un "Baltijas konsultāciju" veiktais pētījums.Kopš 2003.gada sieviešu vadīto uzņēmumu skaits ir krietni palielinājies. 2012.gadā aptuveni trešā daļa no visiem reģistrētajiem uzņēmumiem piederēja sievietēm, un to īpatsvars uzņēmējdarbībā lēni, bet stabili palielinās.

Sievietēm piederošo uzņēmumu skaits 2012.gadā pieauga par 30,79%, salīdzinot ar 2007.gada rādītājiem. Līdzīga situācija ir novērojama arī vīriešu vadīto uzņēmumu skaita pieaugumā. Arvien vairāk abu dzimumu pārstāvju izvēlas dibināt savu uzņēmumu.

Līdz ar sieviešu vadīto uzņēmumu skaita pieaugumu sieviešu īpatsvars biznesā stabili palielinās. Kopš 2003.gada aptuveni trešā daļa no reģistrētajiem uzņēmumiem pieder daiļā dzimuma pārstāvēm. Vienlaikus vīriešu īpatsvars biznesā samazinās, neskatoties uz vīriešu vadīto uzņēmuma skaita pieaugumu.

Sievietes uzņēmējas lielākoties izvēlas darboties tādās jomās kā mazumtirdzniecība, juridiskie un grāmatvedības pakalpojumi un citu individuālo pakalpojumu sniegšana. 22% no sieviešu vadītajiem uzņēmumiem ir mazumtirdzniecības nozarē, no kuriem 21% ir citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos, 19% mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kuros galvenokārt pārdod pārtikas preces, dzērienus vai tabaku, un 13% apģērbu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos.

Juridiskie un grāmatvedības pakalpojumi veido 8% no sievietēm piederošo uzņēmumu skaita. Šie uzņēmumi lielākoties sniedz uzskaites, grāmatvedības, audita, revīzijas pakalpojumus un konsultācijas nodokļu jautājumos (81%). Tikai 19% no šiem uzņēmumiem sniedz juridiskos pakalpojumus. Individuālo pakalpojumu sniegšanā (7%) galvenokārt dominē frizieru un skaistumkopšanas pakalpojumi (65%).

Līdzīgi kā sievietes uzņēmējas, tā arī vīrieši galvenokārt darbojas mazumtirdzniecībā un tajās pašās darbības jomās kā sievietes. 13% no vīriešu uzņēmumiem ir mazumtirdzniecības uzņēmumi, no kuriem 24% ir citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos, 17% mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kuros galvenokārt pārdod pārtikas preces, dzērienus vai tabaku, un 7% apģērbu mazumtirdzniecības specializētajos veikalos.

Sieviešu īpatsvars uzņēmējdarbībā ir mazāks vīrišķajās nozarēs, piemēram, ēku būvniecībā un automobiļu un motociklu vairumtirdzniecībā vai mazumtirdzniecībā un remontā.