Rekurzeme.lv ARHĪVS

(papildināta) Liepājas ostā trešdien notikusi ievērojama naftas produktu noplūde; vides pārvalde - tā nav katastrofa

2012. gada 22. novembris 10:07

493
(papildināta) Liepājas ostā trešdien notikusi ievērojama naftas produktu noplūde; vides pārvalde - tā nav katastrofa

PAPILDINĀTA. Trešdien Liepājas ostā notikusi ievērojama naftas produktu noplūde, informē Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā.

Negadījums konstatēts pēc plkst.14 Liepājā, Pulvera ielā starp piestātnēm, kur naftas produkti izplūduši 5000 kvadrātmetru jeb pushektāra platībā.

Naftas produktu noplūdes vieta norobežota ar bonām. Glābšanas darbi joprojām turpinās.

Iespējams, ka piesārņojums sūcas caur zemes slāni no veciem, uz sauszemes novietotiem rezervuāriem, kuri pieder Aizsardzības ministrijai, db.lv pieļāva VUGD Kurzemes reģiona brigādē.

Par konstatēto piesārņojumu VUGD ziņojis Liepājas ostas kapteiņdienestam, Jūras administrācijai un Reģionālajai vides pārvaldei. Tā kā Liepājas ostas rīcībā ir tikai norobežojošās bojas, taču nav absorbējošo boju, VUGD iesaistījies glābšanas darbos. Bojas uzstādītas aptuveni pushektāra platībā.

Karostas kanālā nav notikusi naftas produktu noplūde klasiskajā izpratnē. Ceļoties gruntsūdeņu līmenim, kanālā caur grunti iesūcas vēsturiskais piesārņojums, skaidro Liepājas reģionālās vides pārvaldes direktore Ingrīda Sotņikova.

Teritorijā, kas pieder Aizsardzības ministrijai (AM), atrodas rezervuārs, kur kādreiz glabāti naftas produkti. Problēma ar piesārņotiem gruntsūdeņiem šajā teritorijā konstatēta jau agrāk. Iepriekš ir veikti trīs kontrolurbumi, un pēdējo reizi gruntsūdeņos netika konstatēts peldošais naftas produktu slānis.

Tagad, ceļoties gruntsūdeņu līmenim, piesārņojums caur grunti sūcas kanālā, atzina Sotņikova. Arī iepriekš šādas problēmas ir bijušas, taču tad piesārņojums nav bijis tik liels.

Saistībā ar naftas produktu piesārņojumu Karostas kanālā nevar runāt par kaitējumu dabai, it sevišķi ņemot vērā, ka Karostas kanālā jau ir vēsturiski piesārņots fons, atzinis Liepājas reģionālās vides pārvaldes direktora vietnieks Roberts Bērziņš, norādot, ka šajā gadījumā nav runa par vides katastrofu.

Gruntsūdeņu piesārņojums, kas sūcas kanālā, nav tādā koncentrācijā, lai veidotos biezs naftas produktu slānis, - šajā gadījumā ir runa par naftas produktu plēvi.

Kā ziņots, šodien Liepājas ostā plānotas Liepājas dienestu vietējā līmeņa kompleksās mācības "Transit termināls 2012". Tās nav atceltas.

Mācības notiks Liepājas speciālās ekonomiskās zonas SIA "Transit Termināls" ostas piestātnē, Tirdzniecības kanālā. Mācību laikā plānots izspēlēt scenāriju - tankkuģu piestātnē vakuuma gāzeļļas pārkraušanas procesā no kuģa rodas plīsums lokanā caurulē, kā rezultātā notiek vakuuma gāzeļļas noplūde.

Liepājas ostas kapteinis, Liepājas ostas ārkārtas situāciju  koordinācijas centra vadītājs Pēteris Gudkovs:

"Karostas kanālā 26 piestātnes apkārtnē, kur padomju laikos atradās naftas produktu uzglabāšanas rezervuāri, konstatēta naftas produktu plēve. Tā veidojas mainoties ūdens līmenim un Liepājas osta ar šī problēmu cīnās jau no 90-to gadu vidus. Par esošo piesārņojumu ir informēta Reģionālā vides pārvalde un šī problēma ikreiz iespēju robežās tiek risināta. Piesārņotais ūdens tiek savākts un nogādāts uz Liepājas ostas notekūdeņu attīrīšanas iekārtām.

Tas ir padomju savienības militāristu atstātais mantojums, ko nav iespējams pilnībā novērst bez lieliem finansiāliem ieguldījumiem. Karostas kanāls saskaņā ar Helsinku komisijas Baltijas jūras rīcības plānu ir noteikts kā vēsturiski piesārņota vieta un ir viena no deviņām vispiesārņotākajām teritorijām Latvijas Republikā ("karstais punkts" Nr.48).

Pilnībā piesārņojumu varēs novērst īstenojot ES Kohēzijas fonda līdzfinansētā projekta "Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas ostas Karostas kanāla attīrīšana" laikā. Šobrīd īpaši izveidota komisija izvērtē pretendentu iesniegtos piedāvājumus un plānots jau decembrī noslēgt līgumu ar uzvarētāju par sanācijas darbu veikšanu Karostas kanālā.

Projekta laikā ir paredzēta Karostas kanāla gultnes attīrīšana – savācot piesārņotos nogulumus no Karostas kanāla gultnes un deponējot tos iepriekš izveidotajā nogulumu apglabāšanas vietā Karostas kanāla austrumu galā. Projekta rezultātā tiks likvidēts piesārņojums Karostas kanālā – 780 000 m2 lielā areālā, kā rezultātā tiks uzlabota vides kvalitāte Liepājas ostā. Projektam būs pozitīva ietekme arī uz Baltijas jūru kopumā – tiks samazināts risks Baltijas jūras piesārņošanai.

Projekta kopējās izmaksas ir 13,09 miljoni lati, no tām 11,07 miljonus latu finansē Kohēzijas fonds, bet atlikušo daļu sedz finansējuma saņēmējs – Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde".