Rekurzeme.lv ARHĪVS

Biznesa niša – smaržu un garšu pasaulē

VALIJA BELUZA

2014. gada 21. novembris 07:00

2610
Biznesa niša – smaržu un garšu pasaulē

Mazai, omulīgai tirdzniecības vietai latviešu valodā rasts mīlīgs apzīmējums – piparbodīte. SIA “Anzaja” veikaliņš “Garšo gan” (iepriekš “Avokado”) jau divus gadus iekrāso Liepājas centru ar kārdinošu aromātu buķeti.
“Piedevas konditorejas izstrādājumiem, pikanti papildinājumi gaļas, zivju, kartupeļu, rīsu un citiem ēdieniem, dažādi kaltēti zaļumi, eļļas, galda mērces un gatavošanas procesā izmantojamās, sīrupi, etiķi un jaunums – Liepājā gatavoti makaroni. Vēl viens preču veids ir tējas,” lielos vilcienos sortimentu ieskicē uzņēmuma vadītājs Aigars Jansons.

Piedāvā arī pašu radītos
Lai neapmaldītos bagātīgajā piedāvājumā, noder kompetenta konsultanta padoms. Vai jūras sāls ir veselīgāks par parasto? Kāpēc Himalaju sālim rozā nokrāsa? Vai melnais jeb sēra sāls ir ar raksturīgo aromātu? Vai tiesa, ka ķiploku pārslas graužamas čipsu vietā?
Arī ja pircējs nemulst krāsu, garšu un smaržu mākonī, nav lieki noskaidrot nianses. Piemēram, vai caurspīdīgajā maisiņā ir cita ražotāja produkcija vai arī firmas vadītāja radīta kombinācija.
“Te var atrast arī maisījumus, ko ražotājs nepiedāvā mazos iepakojumos, bet tikai restorāniem,” skaidro A. Jansons, ilustrējot teikto ar iecienīto indiešu sēriju. “Ir maisījums indiešu jogurta mērcēm, pikantā piedeva gaļai un citi interesanti produkti. Pēdējais no manis paša taisītajiem ir garšvielu maisījums uzbeku plovam. Jau gadu ļoti iecienīts ir mūsu “Liepājas universālais”. Maisījuma sastāvā: kaltēti burkāni, sīpoli, selerijas saknes, saldā paprika, tomāti, pētersīļi, dilles. Bez sāls.” Idejas jauniem garšvielu salikumiem viņš smeļoties gan internetā, gan sarunās ar cilvēkiem.
Tikpat populārs kā “Liepājas universālais” ir maisījums gaļas ēdieniem “Monreāls”. Trešajā vietā ierindojas “Taziki” no grieķu virtuves, to pievieno biezpienam, krējumam un grieķu salātiem. Nekā sarežģīta sastāvā nav: sīpoli, ķiploki, selerijas lapas un sāls, kam pievienots nedaudz citronskābes, oregano.

Meklē jaunas formas
Cilvēkiem, kas rūpējas par sāls ierobežošanu uzturā, patīkot bezsāls garšvielu sērija, kurā ir gan asāki, gan piparotāki maisījumi, bet gard­ēžus iepriecina četru piparu miksējums.
“Lielākā daļa klientu ir privātpersonas, jo vairumtirgotāji reizi nedēļā apgādā uzņēmumus. Viņi pie mums atnāk starplaikā, kad pietrūkst,” klāsta A. Jansons. Veikala “Garšo gan” telpās vakaros notiek ēst gatavošanas semināri. Pasākuma auditorija, aptuveni desmit cilvēki, pēc tam arī degustē pagatavoto. “Pirmais pie mums viesojās šefpavārs Dāvis Veilands no restorāna “Olive”, un interesenti varēja apgūt dažādus suši veidus. Plānojam šo virzienu attīstīt, topošā uztura speciāliste Līga Jaunzema jau apzinājusi vairākus Liepājā pazīstamus pavārus, kas ir ar mieru rādīt savu māku. 10. decembrī “Hotel Kolumbs” šefpavārs Romans Baltgalvis pamācīs gatavot svētku galdā liekamus un dāvināmus saldumus, piemēram, trifeles.”
Veikala pastāvīgā pircēja portretu simbolizē strādājoša sieviete, kas vakaros maltīti ģimenei gatavo mājās un pusdienas pārtraukuma laikā iegādājas visu vakariņām nepieciešamo. Otrs pircēja tips, bez izteiktas vecuma un dzimuma kategorijas, ir dāvanu meklētājs. Garšvielu komplektiņš lieliski noder gan tuvinieka un kolēģa sveikšanai, gan ārzemēs dzīvojošo iepriecināšanai, novērojis tirgotājs.

Eksperimentiem un veselībai
Gada griezumā preču pieprasījums šūpojas, cikliski atkārtojas: pēc jaunā gada sagaidīšanas ir atslābums, bet drīz jau cilvēki sāk lūkoties pēc oriģinālām dāvanām Valentīna dienā un 8. martā. Un cik vairs tālu līdz Lieldienām! Kamēr tirgū papilnam svaigu zaļumu, uz kaltētajiem neviens neskatās. Rudenī vairāk tiek pirktas konservēšanai nepieciešamās lietas, tuvojoties Jāņiem, sarosās gaļas marinētāji un mājas alus brūvētāji. Tikko laiks kļūst vēsāks, no plauktiem ašāk pazūd tējas, bet, tuvojoties ziemai, pieprasīti ir garš­vielu maisījumi karstvīnam, cepetim, piparkūkām un gastronomiskiem eksperimentiem.
Atsevišķs stāsts ir par augiem, kas uzlabo veselību. Piemēram, par mīlas sakni dēvētais ingvers ir viena no pirmajām eksotiskajām garš­vielām, ko no Dienvidaustrumāzijas ieveda Eiropā arābu tirgotāji. Kopš agrajiem viduslaikiem ingvers ierindojas arī starp populārākajiem ārstniecības augiem. No sanskrita tas tulkojams kā “universālas zāles”.
Godži ogas uzlabo garastāvokli, vielmaiņu, redzi, ādas stāvokli, miegu, palīdz cīņā ar depresiju, veicina liekā svara samazināšanos, palēnina novecošanos, zina kāda no veikaliņa pircējām. Pie reizes sieviete iegādājas arī no Argentīnas vestās čia sēklas: ideāls olbaltumu avots veģetāriešiem, vegāniem un sportistiem, arī cilvēkiem, kuri atgūstas pēc ilgstošas slimības. Čia sēklu sastāvā esot augstvērtīgas augu izcelsmes olbaltumvielas, neaizstājamās aminoskābes.
Savukārt kāds iesirms kungs ieradies pēc kurkuma pulvera. Liepājnieks izlasījis internetā, ka dzeltenajai kulinārijas krāsvielai piemīt arī spējas uzlabot veselību. Divas reizes dienā pirms ēšanas viņš ieņem pa pustējkarotei, uzdzerot glāzi ūdens. Kurkuma un ingvers veicinot locītavu lokanību, palīdzot asins tīrīšanai un derot pat prostatas vēža profilaksei.
“Ieņemamā tirgus daļa atkarīga arī no pārdevēja erudīcijas,” spriež A. Jansons. “Šis bizness ir mana pamatnodarbošanās, kas jāattīsta, tāpēc vēroju pieprasījumu, meklēju jaunas iespējas un zināšanas. No Liepājas apkārtnes zemniekiem garšvielu piedāvājums līdz šim nav bijis, bet esmu atvērts sadarbībai. Visu gan nosaka preces realizācijas termiņš un cena. Tā kā garšvielas nav starp cilvēka primārajām vajadzībām, pieprasījums pēc tām ir tieši proporcionāls iedzīvotāju pirktspējai.”