Rekurzeme.lv ARHĪVS

Katra patērētais – kā uz delnas

LIENE GINTERE

2014. gada 17. decembris 07:00

341
Katra patērētais – kā uz delnas

SIA “Grobiņas siltums” jau aptuveni gadu izmēģina uzņēmuma “Lattelecom” piedāvāto telemetrijas jeb automātisko skaitītāju nolasīšanas pakalpojumu. Datus par Grobiņas M. Namiķa ielas 17. daudzdzīvokļu mājas iedzīvotāju ūdens un siltuma patēriņu redz attālināti – datorā.

Svētdienā tecina vairāk
Šāda attālināta datu pārvaldīšana iespējama ar speciālu skaitītāju nolasīšanas iekārtu, kas tiek piemontēta katram skaitītājam. Pagaidām Grobiņā ūdens un siltuma skaitītāji automātiski tiek nolasīti tikai mājai, kas atrodas M. Namiķa ielā 17. Dati par ēkas kopējiem un katra dzīvokļa atsevišķajiem rādītājiem parādās internetā, SIA “Grobiņas siltums” profilā. Uzņēmuma vadītāja Evita Pūķe “Kursas Laikam” rāda decembra pirmās nedēļas ūdens patēriņa statistiku. Redzams, ka pirmajā decembra dienā visas mājas diennakts ūdens patēriņš ir bijis 1,9 kubikmetri, nākamajā dienā mazāk – 1,6. Piektdienā ūdens notecināts vismazāk, savukārt svētdienā visvairāk – 2,4 kubikmetri. “Nedēļas nogalēs cilvēki ūdeni patērē vairāk, to nosaka ieradumi – jāgatavojas darbam un skolām,” secina E. Pūķe.

Viss – kārtīgi dokumentēts
Galvenie šādas sistēmas ieguvumi – iespēja gan mājas ievadskaitītāju, gan katra dzīvokļa skaitītāju datus nolasīt attālināti, skaidro SIA “Grobiņas siltums” vadītāja. Ļoti bieži ir gadījumi, kad mājas kopējā skaitītāja un to, kas atrodas dzīvokļos, rādītāji nesakrīt. Ir pieļaujamas normas, cik daudz mērījumi var nesakrist, bet bieži vien atšķirība ir stipri lielāka, pastāsta E. Pūķe. “Lai nolasītu patērēto, iedzīvotājiem nav jāmeklē skaitītāji pagrabā vai jālien zem izlietnes, visu var redzēt datorā. Ikviena dzīvokļa rādītājus mēs redzam vienlaikus. Parasti mājas ievadskaitītāju rādītājus mēs apkopojam mēneša pēdējā darbdienā, bet par individuālajiem iedzīvotāji ziņo paši – cits 15. datumā, cits 30. datumā, bet vēl kāds – jaunā mēneša sākumā. Pa šo laiku situācija jau krietni mainījusies un ir nesakritības. Piemēram, ūdens ievadskaitītājs uzrāda, ka ūdens patēriņš mājai bijis 100 kubi, bet iedzīvotāji noziņo tikai 80 kubus. Kur paliek tie 20? Veidojas starpība. Telemetrija mērījumus nolasa vienā laikā, tāpēc tādu kļūdu iespēja ir minimāla,” skaidro E. Pūķe.
SIA “Grobiņas novada namsaimnieks” vadītājs Raivis Ļaudams min vēl kādu pozitīvu pakalpojuma aspektu – tādējādi iespējams laikus redzēt, ja mājā notikusi kāda avārija, kas izraisa ūdens zudumus. “Katru dienu cilvēki neiet skatīties skaitītājus, tāpēc, ja mājas iedzīvotāji nepamana vai nepaziņo, ka ir problēma, tad dažkārt ūdens noplūdes ilgst pat dienas un nedēļas.” Viņš arī pastāsta, ka bieži ir gadījumi, kad dzīvokļa saimnieki, piemēram, veselu mēnesi kaut kur izbraukuši, bet atgriežoties secina, ka viņu ūdens patēriņš ir liels. Telemetrija ļauj izsekot katra dzīvokļa ikdienas rādītājiem un izvairīties no pārpratumiem. “Datorā uzreiz ir redzams, cik kurā dienā iedzīvotājs ir patērējis. Ja kādam, teiksim, pods ir saplīsis un no tā noplūst ūdens, tas uzreiz ir redzams,” klāsta R. Ļaudams.

Izmēģināšanas laiks – beidzies
Par sava veida eksperimenta māju izvēlēts 12 dzīvokļu nams Grobiņā, M. Namiķa ielā 17. “Vēlējāmies, lai pirmā māja, kam tiek uzstādītas iekārtas, nav pārāk liela, jo tas atvieglo saziņu ar iedzīvotājiem. Godīgi sakot, pats sākums nebija visai viegls,” atzīst R. Ļaudams. Vissarežģītākais bijis pats uzstādīšanas process un informācijas apkopošana. Tagad, kad viss ir uzstādīts un sakārtots līdz galam, ir ļoti labi, apgalvo abu ie­stāžu vadītāji, tomēr aktuāls ir izmaksu jautājums.
Līdz šā gada beigām SIA “Grobiņas siltums” šo telemetrijas piedāvājumu izmēģināja tādā kā pilotprojekta režīmā un “Lattelecom” uzstādīšanas un ieviešanas maksu neiekasēja, bet no 2015. gada 1. janvāra tas kļūst par maksas pakalpojumu. SIA “Grobiņas siltums” ar uzņēmumu “Lattelecom” noslēgusi sadarbības līgumu līdz 2019. gadam. “Lattelecom” piedāvā dažādus izcenojumus, kas atkarīgi no dažādiem faktoriem, bet konkrētais sadarbības līgums par daudzdzīvokļu ēku M. Namiķa ielā paredz, ka mājas iedzīvotājiem par vienu skaitītāju jāmaksā 0,18 eiro, savukārt SIA “Grobiņas siltums” maksā arī ievadskaitītāja datu uzturēšanas, nolasīšanas un pārraidīšanas abonēšanas maksu, kas šajā piedāvājumā noteikta 7,30 eiro mēnesī. “Par mājas ievadiem maksā “Grobiņas siltums”, bet dzīvokļu skaitītāji ir apsaimniekotāju kompetencē,” sadalījumu paskaidro E. Pūķe.
Jautāts, cik izmaksā vienu skaitītāju aprīkot ar nolasīšanas iekārtu, R. Ļaudams teic, ka var minēt ļoti aptuvenas izmaksas, jo tās ietekmē gan skaitītāja izvēle, gan pakalpojuma piegādātāji. “Skaitītājs kopā ar tā saucamo modemu jeb nolases iekārtu nav lēts. Jauns skaitītājs maksā aptuveni 15 eiro, modems – tikpat un vēl nedaudz vairāk, tātad kopā tas ir apmēram 35 eiro plus uzstādīšana. Viens skaitītājs ar visu aprīkojumu un uzstādīšanu var izmaksāt kādus 50 eiro. Tomēr tas ir ļoti aptuvens aprēķins.”
SIA “Grobiņas siltums” un SIA “Grobiņas novada namsaimnieks” plāno telemetrijas pakalpojumu izvērst arī citās labiekārtotās daudzdzīvokļu mājās Grobiņā. Noskatītas mājas Priežu ielā 9 un M. Namiķa ielā 11. Otrajā gan pagaidām ar nolasīšanas iekārtu paredzēts aprīkot vien mājas ievadskaitītāju.