Rekurzeme.lv ARHĪVS

Kad "Harley-Davidson" nav topā

VALIJA BELUZA

2015. gada 27. maijs 07:00

4022
Kad "Harley-Davidson" nav topā

Ekskursanti, kuri vēlas iepazīties ar Nīcas novadu, maršrutā parasti ietver arī Rogu ģimenes retro tehnikas, prezentācijas pildspalvu un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta instrumentu un ekipējuma privātkolekciju. Šopavasar ir interesanti papildinājumi katrā no sadaļām, bet īpaši kuplināts moto tehnikas pulciņš. Braucamrīkus paspējis apjūsmot arī slavenais motosportists un treneris Lauris Freibergs.
“Varu palepoties ar vairākiem moto jaunumiem. Piemēram, ja kāds vēlas izbaudīt padomju laiku eksotiku, pavizināšu “Ural” ar blakusvāģi,” kārdina Jānis Roga, rādot rūpīgi restaurēto vāģi.

Reanimē moto vectētiņus
Atsevišķi no motocikliem ierādīta zāle retro mopēdiem. Vecākais no aptuveni astoņpadsmit divriteņu rūcekļiem ir seniors – 1955. gadā dzimis ķiršsarkans mopēds “Jawa”. Kolekcijai tāpat klāt nākuši unikāli Ukrainā Ļvovas velosipēdu un mopēdu rūpnīcā ražoti motorolleri. Tepat apskatāmas Latvijā tapušās “Deltas” un Rīgas rūpnīcas “Sarkanā zvaigzne” produkcija.
Remontdarbnīcā J. Roga ar lepnumu demonstrē īpašu moci, kam pašlaik tiek atjaunota blaķene. “Šo motociklu uz Līgo svētkiem grib iznomāt izrādes “Limuzīns Jāņu nakts krāsā” organizētāji, pasākumiem Liepājas rajonā pieprasīti vēl divi motocikli no kolekcijas, bet pagājušogad viens no manējiem “uzstājās” koncertdārzā “Pūt, vējiņi!”.”
“Upmalu” saimnieks neslēpj, ka jūnija sākumā atkal dosies uz Ikšķili, “lai taisītu lielo pirkšanos”. Ikgadējā kolekcionāru salidojumā dabūjamas gan jaunas, gan lietotas moču rezerves daļas. Maciņ, saturies! Pasākums ir visai plaši apmeklēts, jo tur var iegādāties daudz ko. Kārotās detaļas plus meistara entuziasms, plus neskaitāmas stundas ar melnām rokām, un vēl viens vecs lūznis pārtapis par ievērības cienīgu apskates objektu.

Atgādina jaunību
Aicinot aplūkot paša savulaik iegādāto “Jawa 634”, Jānis skaidri atceras gan moča izraisītās pacilājošās sajūtas, gan samaksāto summu – 950 rubļus. Salīdzinoši lēti izdevies dabūt, jo motocikls bijis apzagts – bez gāzes roktura, karburatora, troses.
“Bet braukt gribēšana bija nenormāli liela! Motociklus taču tolaik nevarēja viegli dabūt – kad pienāca rinda vai veikalā parādījās, bija fiksi jāņem! Es ar šo braucu, arī dēls brauca un šo to sameistaroja,” stāsta tehnikas fans.
Iemītnieku skaita pieaugumu piedzīvojusi saimniecības ēka, kur mīt nopietnāki braucamie. Ziemā krietni pastrādāts. 1958. gada “Jawa 350” aprīkota ar oriģinālu blakusvāģi, ar grūtībām sadabūts arī “Jupiter” blakusvāģis. Iespaidīgs eksponāts – nolietots policijas motocikls: “Bija jau sākta pārbūve, vīri gatavojās arī pārkrāsot ielas variantam, bet ierados īstajā brīdī un izdevās noraut nost,” priecājas J. Roga. Viņš mudina apskatīt arī “Jawa 638”, ko čehi ražoja vēl 90. gadu beigās, un deficītu “Minsk” jeb “M-105”.
Liels gandarījums motociklu cienītājam ir par gandrīz pilnīgo “Iž” sēriju, rindā trūkst vienīgi “Iž Planeta Sport”, ko nelielā pieprasījuma dēļ PSRS maz ieveda. Visi tolaik esot kārojuši “javiņas”.
Vaicāts par sapni, ko gribētos piepildīt, motokluba “Vētras putni” biedrs pārsteidz, sakot, ka viņa mērķis nebūt nav daudzu kārotais “Harley-Davidson” bet gan “Kawasaki Vulcan” vai “Suzuki Intruder” ar 1500 zirgspēkiem.